Pagina's

vrijdag 8 februari 2013

Er op - of er onderwijs


Het onderwijs is aan allerlei veranderingen onderhevig. Als insider weet ik dat als geen ander. In de jaren dat ik nu aan het werk ben, heb ik heel veel zien veranderen en toen ik begon was het al een hemelsbreed verschil met vroeger.  Ik wil heus niet beweren, dat het destijds allemaal zo goed was maar tegenwoordig is het dat net zo min. Wel durf ik te beweren, dat ik zelf vroeger prima onderwijs heb genoten. Het is spijtig om te zeggen maar het onderwijs zelf kan niet aan dat van vroeger tippen! Hoe komt dat? Je bent zoveel tijd kwijt aan allerlei nutteloze dingen, die MOETEN, dat je amper nog tijd hebt voor de klas en de leerlingen. Het kleinste gedeelte van je taak is lesgeven, voorbereiden en nakijken. Het grootste gedeelte gaat op aan vergaderen; allerlei zinloze rapporten invullen; groepsplannen maken en evalueren; analyses en herstelplannen; handelingsplannen maken; cursussen volgen en je taakbeleid natuurlijk. Ondergetekende zit dagelijks van 6:45 uur tot 17:15 uur op school, zelfs op de woensdag. Een pauze heb ik niet hoor, je moet immers bepaalde dingen af hebben. Thuis kun je dan nog eens aan het nakijken slaan of je taakbeleid doen.

De grootste bottleneck is, dat problemen niet bij de naam worden genoemd. Je mag nou eenmaal niet zeggen, dat kinderen met vier jaar achterstand op school komen en dat bijna nooit meer inlopen. Je mag  niet zeggen, dat alle andere vakken afhangen van de taalvaardigheid van de kinderen. Je mag niet zeggen, dat een kind zijn plafond heeft bereikt omdat het een laag IQ heeft en dat het vroeger naar Speciaal Onderwijs zou zijn gegaan. Nee, in plaats daarvan word jij verantwoordelijk gehouden voor de prestaties van de kinderen, die door hun andere cultuur vaak laat naar bed gaan of niet gemotiveerd zijn. Of gewoon heel erg dom zijn. Maar nee, dat mag je niet zeggen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten